24 februari 2011

Eppo nr. 4: Boekenkast van Bert Bus

In stripblad Eppo nr. 4 (24 feb. 2011) staat nu de Boekenkast van Bert Bus met tekst en foto van mij.
De legendarische striptekenaar van Stef Ardoba, Malorix, Russ Bender, Archie, de man van staal en diverse historische strips begon zijn carrière in 1953 met Olaf Noord in het stripblad Sjors, waar hij lange tijd voor tekende. Vanaf 1975 publiceerde hij zijn strips in Eppo.
Eind jaren tachtig ging Bus genieten van een welverdiend pensioen, en had hij tijd voor archeologische opgravingen bij Velsen. In 2010 ontving Bert Bus daar samen met illustrator en goede vriend Nico van Dam een Koninklijke onderscheiding voor.
Bovenstaand twee foto's met de inmiddels 79-jarige Bert Bus die niet in Eppo staan. Ik heb ze genomen op 24 november 2010 bij Bus thuis in Santpoort-Zuid.
Klik op de foto's voor een groter formaat.

2 opmerkingen:

Johan de Neef zei

Vorig jaar mei deelden wij van de Windmill Comics crew een signeer tafel op Strips op de Markt in Gouda met Bert Bus.

Ik ben een 50 plusser en Bert Bus is een jeugdheld van mij en zodoende vond ik het een eer om naast deze oude meester plaats te mogen nemen. Doordat het door het slechte weer erg rustig was, had ik alle tijd om lekker te ouwehoeren met Bert en nadat ik hem verteld had dat ik een fan van zijn werk was, vertelde hij volop over zijn tijd bij Spaarnestad. De beurs was helaas een sof, maar mijn dag kon dankzij de aanwezigheid van Bert Bus niet meer stuk.

Robin Schouten zei

Hallo Johan,

Bedankt voor je reactie. Bert vertelde ook tijdens het interview voor de Boekenkast honderduit over zijn tijd bij Spaarnestad, Frans Piët (die prachtig viool kon spelen), Sjors etc. Een heel aimabele man. Op 19 juli wordt Bert Bus 80 jaar. Misschien een leuke gelegenheid om iets te gaan organiseren met (getekende) hommages?